Kunst eller bare underholdning?
Af Madison
Er spil kunst? Det er der mange forskellige meninger om. Nogle vil mene at spil er en form for kunst, andre vil mene at spil blot er en latterlig form for tidsfordriv og underholdning.

Definitionen af kunst
Kunst er et udtryk for brug af menneskelig skabeevne og fantasi til frembringelse af værker, som kan påvirke eller udfordre modtageren æstetisk, følelsesmæssigt eller intellektuelt. Ofte om maler- og billedhuggerkunst. Altså værker der er resultat af denne skaberevne og fantasi, især om malerier og skulpturer.

Spil findes i mange forskellige versioner. Der er spil som Sims, Fifa, Fortnite, Counter Strike og en lang række flere. Spiludviklerne er blevet mere specialiserede indenfor udviklingen af forskellige spiltyper, hvilket har resulteret i en meget bedre udvikling af spillene. Det er elementer i spillene som billedet/grafikken, lyden, game physics og gameplay, som afgør, hvor godt spillet er. Nostalgi har også vist sig at være en vigtig faktor, når det kommer til, hvor tiltrækkende spillet er.

Udviklingen
Spil har udviklet sig enormt fra de første spil i 1960’erne til årtusindskiftet. Hvor grænsen for hvad man kunne opleve med lyd, grafik, realisme og sansninger, flyttede sig voldsomt. Spil kunne nu ikke kun spilles på pc og konsoller. I 1990’erne blev den første PlayStation udgivet af Sony. I 2001 udkom PlayStation 2. Da PlayStation 3 udkommer i 2006, blev den konkurrent med Nintendos Wii. Nu spiller rigtig mange, alt fra Fifa på PlayStation, Xbox eller Wii, til Candy Crush på mobilen eller tabletten, som efterhånden er blevet allemandseje. Definitionen af hvad et spil kunne være, ændrede sig også. Der blev lavet flere forskellige spil, fx Fifa til fodboldnørden og Sims til de kreative. Et hyppigt diskuteret emne, er, hvad man lærer af spil. Kunne spil evt. blive en del af undervisningen? Hvad tager spillerne med sig fra spillene? Specielt ved voldelige spil som skydespil, bliver der stillet spørgsmålstegn. Kan de voldelige handlinger i spillene, kan smitte af på spillerne. Hvilke forestillinger og tanker, kan spillene skabe i spillernes hoveder? Specielt de nyere spils sexisme, har været til debat. Der har været ekstremt meget fokus på, specielt de nye spils udstilling af kønnene. Hvilket i værste tilfælde vil kunne skabe en forkert forestilling af det almindelige menneske.

Budskaber
Spil når ud til rigtig mange, fordi spil er en del af rigtig manges hverdag. Noget som påvirker folks meninger og livssyn. Hvorfor så ikke udnytte spillenes popularitet, til at nå ud med vigtige budskaber. Så kan man jo så selvfølgelig disktutere, hvad de vigtige budskaber så egentlig er.

Hvad gør så et spil til kunst? Billedet/grafikken i spillet er ofte hvad der bliver talt om, når man taler om hvor vidt spil kan defineres som kunst. Det er et farligt emne, der vækker mange forskellige diskussioner, med mange forskellige holdninger. Når nogen forsøger at klassificere spil som kunst, er det ofte de æstetiske spil som bliver nævnt. Spil som ICO og Shadows of the Colossus. Som er spil der er blevet rost helt vildt, for grafikken og æstetikken i spillene. Men i grove træk er det spil med en eksperimenterende visuel stil, som afviger fra en fotorealistisk retning, som er blevet led i disse kunstdiskussioner.

Kunst kan deles i 2
Kunst er alt og på samme tid intet. Alle har en opfattelse af hvad kunst egentlig er. Kunst er malerier, skulpturer og alverdens ting. “Der er den kunst som imponerer og forundrer. Og så er der den kunst, som påvirker folk, som rykker i deres meninger og livssyn og som kan ændre ens indstilling til verden”. Dette har Martin Guldbæk fra  IO Interactives Art Director, udtalt for at dele kunst i to dele. Dette er en kendt opdeling, der har medført begrebet “Alt er kunst”, da vi alle påvirker andre ved enhver handling. Det er kunst som udfordrer de normer vi har, og er med til at ændre samfundets indstilling og udvikling.

“Der er den kunst som imponerer og forundrer. Og så er der den kunst, som påvirker folk, som rykker i deres meninger og livssyn og som kan ændre ens indstilling til verden”.

“Alt er kunst”. Hvis alt er kunst, så kan spil vel også være kunst? Ifølge Martin Guldbæk er der ikke meget kunst over nutidens spil. ”Det vil aldrig kunne blive kunst. Kun godt håndværk”. Martin Guldbæk har tidligere talt om butikkernes magt, over spillenes indhold. Mulighederne er ifølge Martin Guldbæk meget bundet på udviklerens frihed og bånd til udgiveren: “Hvis jeg skulle lave et kunstnerisk spil, ville det ikke være hos IO Interactive, men hos en uafhængig udvikler”

Alle har deres egen definition af kunst
Og alle har sin egen mening, om hvad kunst kan være. Spil er altså både kunst med budskaber, men også bare en latterlig form for underholdning og tidsfordriv.