Enter the Gungeon
Af Oscar Zakarias Møller-Rasmussen
Der står 4 små pixelerede figurer foran mig. Jeg har spillet et par runder og hver gang jeg døde har den sendt mig tilbage til starten.

Enter the Gungeon er et rogue-lite, bullethell-type spil. Dets pixelerede grafik og såkaldte “undgå skuddene” gameplay er blevet inspireret af gamle arkade spil, og dette kan også ses på spillets sværhed.

Målet i spillet er selvfølgelig at ikke blive ramt af de skud som flyver ens vej, samtidig med at man undgår fælder, eksplosioner og monstre som løber mod dig. Og hvis du så formår at dræbe 5 bosser uden selv at dø, ja, så når du til en pistol som du skal skyde dig selv i hovedet med. Men det dræber dig ikke, og sender dig istedet tilbage i tiden, hvor du skal ændre figurenes fortid selvfølgelig ved at dræbe endnu en boss, helt uden de ting som du har samlet op i løbet af dit run.

Spillets univers er fyldt med humor, fx. er der en pistol, formet som en patron der skyder med pistoler som skyder med skud. Mange af de våben og genstande man finder indeholder desuden referencer til film/spil/bøger/myter/osv.

Fjender og bosser: Der er rigtig mange fjender at nedkæmpe i Gungeons våbenfyldte verden. Fx. en drage der er lavet af en pistol og patroner, eller en kæmpe muskuløs måge med en gatling gun.

I mange moderne spil kan du skrue sværhedsgraden ned hvis du synes det er for svært. Men i Gungeon er der kun en måde at spille spillet på, og du kan ikke gøre det lettere. Men du KAN lære banernes layout og fjendernes angrebs mønstre (attack patterns). Det synes jeg er en god ting for når du så ser nogen der er kommet til de senere levels ved du bedre hvor gode de er, alle er mere lige.

Jeg synes EtG er et rigtig godt spil. Selvom det har lånt mekanikker fra nyere spil og idéer fra ældre spil, har det stadig kommet med rigtig meget kreativitet og humor selv. Dette spil kan varmt anbefales til alle der kan lide et udfordrende og humoristisk spil.

Jeg giver det 8,5/10 stjerner.